/
/
همه چی درباره خرگوش

همه چی درباره خرگوش

همه چی درباره خرگوش

سلام عزیزای دل امروز می خوایم همه چی درباره خرگوش ها را به شما بگوییم، همانطور که می دانید خرگوش ها نیز مانند خیلی از حیوانات نژاد های مختلفی دارند. یکی از محبوب ترین نژاد ها خرگوش لوپ است. اگر قصد خرید و یا نگهداری از خرگوش در محیط خانه را دارید. فراموش نکنید که باید به طور کامل با خصوصیات خرگوش ها آشنا باشید.

 

معرفی خرگوش

خَرگوش پستانداری گیاه‌خوار، از تیرهٔ خرگوشان است که اندامی شبیه به گربه و گوش‌های دراز و لب‌های شکافدار دارد. دست‌های خرگوش از پاهایش کوتاه‌تر هستند و بسیار تند حرکت می‌کند و دارای انواع مختلف است.

در هنگام زمستان به دلیل داشتن پوست سفید پیدا کردن خرگوش در برف دشوار است. تغییر رنگ پوست این جانور مربوط به ویژگی‌های حیات آن‌ها است؛ یعنی در زمستان سفید شدن پوست این جانور را می‌توان سازش با محیط ویژگی‌های حیات دانست. خرگوش قطبی سوراخ‌هایی به عمق ۲ متر در برف حفر می‌کند تا از نوباوگان خود در هنگام خطر محافظت کند.

یکی از گونه‌های خرگوش، خرگوش آنقوره است. با توجه به میانگین ۵ تا ۶ بچه در هر زایمان، می‌توانند ۵۰ تا ۶۰ بچه در سال تولید کنند. این نوع خرگوش می‌تواند از سه ماهگی باردار شود.

خرگوش‌ها بیش از ۴۴ گونه‌اند (اهلی و صحرایی). رنگ آن‌ها خاکستری و قهوه‌ای است. خرگوش‌های دست‌آموز رنگ‌های گوناگونی دارند. طول آن‌ها تا ۶۰ سانتیمتر و وزن آن‌ها تا ۵ کیلوگرم هم می‌رسد. طول عمر آن‌ها تا ۶ سالمی باشد.

معرفی خرگوش

 

تغذیه خرگوش ها چیست؟

همانطور که می دانید باید به طور کامل با خصوصیات خرگوش ها آشنا باشید. یکی از مهم ترین موارد برای نگهداری از این حیوان تغذیه مناسب و کافی می باشد. که باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشید. علوفه خشک و سبزیجات جزو مهم ترین مواد غذایی در خرگوش های بالغ محسوب می شود. که باید به صورت روزانه خرگوش این مواد غذایی را مصرف کند. همچنین استفاده از یونجه برای خرگوش بسیار مناسب و مفید می باشد.

 مواد موجود در یونجه سرشار از فیبر می باشد، از این رو برای مصرف تمامی خرگوش ها بسیار مفید و ضروری می باشد. علاوه بر یونجه از برخی سبزی ها مانند کاهو نیز می توانید استفاده کنید. از پلت های مخصوص خرگوش نیز می توانید استفاده کنید البته فراموش نکنید و از خرید پلنت های حاوی دانه، مغز و ذرت باید خودداری کنید. چرا که با مصرف این پلت ها برخی مشکلات برای سلامتی خرگوش به وجود می آید. مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان و… از دادن مواد غذایی حاوی قند زیاد نیز باید خودداری کنید.

تغذیه خرگوش ها چیست؟

 

بهداشت خرگوش ها

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین مسائل که باید به آن بپردازیم و همیشه حواسمان باشد بحث بهداشت و مراقبت های لازم از خرگوش ها می باشد.

جهت جلوگیری از بروز بیماری در حیوان توصیه‌های زیر باید موردتوجه قرار گیرد:

  • پس از خرید حیوان، جهت معاینه و بررسی وضعیت سلامت آن و دریافت راهنمایی‌های لازم به درمانگاه‌های دامپزشکی مراجعه شود.
  • حتی‌الامکان با ساخت جایگاه و لانه مناسب، حیوان در خارج از محیط منزل به‌عنوان‌مثال در حیاط نگهداری گردد.
  • درصورتی‌که حیوان در داخل منزل نگهداری می‌شود باید دارای جایگاهی خاص و نسبتاً محدود باشد و از رفت‌وآمد آزادانه حیوان در محیط منزل باید جلوگیری شود.
  • محل نگهداری و لانه حیوان روزانه نظافت گردد. از تماس حیوان با حیوانات خانگی افراد دیگر و همچنین حیوانات غیر خانگی نظیر گربه‌های ولگرد جلوگیری شود.
  • نظافت شخصی علی‌الخصوص شستن دست‌ها پس از تماس با حیوان از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • دندان‌های خرگوش دائما و در تمام دوره زندگی رشد خواهد کرد. در طبیعت با جویدن علوفه خشک و سخت، دندان‌ها مرتب ساییده می‌شود، ولی در خرگوش‌هایی که حیوان خانگی به شمار می‌روند، برای جلوگیری از رشد بیش از حد دندان‌ها،  باید یک شاخه چوبی تازه یا اسباب بازی نرم برای جویدن در اختیارشان گذاشت.
  •  تراشه‌های کاج و سرو برای استفاده خرگوش و پستانداران کوچک دیگر توصیه نمی‌شود. فنل استنشاقی (موادی است که باعث می‌شود کاج و سرو خوش‌بو شوند) می‌تواند منجر به تغییرات کبدی در خرگوش شود. خاک رس نیز توصیه نمی‌شود، هم می‌تواند در دستگاه گوارش خرگوش تجمع کرده و مشکل ایجاد کند، هم اینکه گرد و غبار ناشی از آن می‌تواند مشکلات تنفسی را تشدید کند.

بهداشت خرگوش ها

 

امیدوارم که از مقاله لذت برده باشید و مطالب براتون مفید بوده باشه.

خوشحال میشیم که با ما در ارتباط باشید و همچنین می تونید موضوعات پیشنهادی برای ما ارسال کنید تا برای شما مقالات مربوط به آن را برای شما تهیه کنیم.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *