/
/
اطلاعات کامل درباره همستر ها

اطلاعات کامل درباره همستر ها

اطلاعات کامل درباره همستر ها

سلام عزیزای دل امروز همه ما اطلاعاتی درباره همستر داریم و حتی آشنا هستیم، همسترها موجوداتی کوچولو و بامزه هستن که نگهداری نسبتا راحتی هم دارن و به همین دلیل مثل خوکچه هندی جزء حیوانات خانگی بی‌دردسر به حساب میان. اما قبل از اینکه برای فرزندتون یا خودتون یه همستر خوشگل و شیطون بخرید باید در مورد نگهداری از همستر و لوازم و وسایلی که برای مراقبت ازش نیاز دارید اطلاعاتی داشته باشید.

ما در این مطلب می خوایم همه چی درباره همستر رو بهتون یاد بدیم، پس با ما همراه باشید.

 

همستر چیست؟

همستر (HAMSTER) حیوانی كوچک و بسیار جذاب و زیبایی است. همسترها معمولاً اندامی قوی دارند، دم آنها از طول بدنشان کوتاه تر است و گوش های پُرموی نازکی دارند. ساق پای همسترها کوتاه و کلفت است ولی خود پایشان پهن می باشد. موی بدن همسترها ضخیم و ابریشم مانند است و امکان دارد بلند یا کوتاه باشد.

موش همستر در رنگ های مختلف من جمله سفید، طلائی، سیاه، كرم است كه از خانواده جوندگان است همسترها همه چیزخوار (omnivorous) می باشد. دومین گونهٔ همسترهای بزرگ اندام، مربوط به همستر آنگورا است که موی بلندی دارد و به همستر خرس تدی هم مشهور است. طول همستر تا ۱۸ سانتی متر میرسد و در گونهٔ همسترهای طلایی هم جای می گیرد.

نکتهٔ مورد توجه در همستر، دندان های نیش آنها است که جفت بالایی و جفت پایینی همواره دارای رشد است. همسترها اندامی انعطاف پذیر دارند ولی برعکس اندامشان استخوان های بسیار تردی دارند. همسترها به تغییر ناگهانی دما و سرما و گرمای بیش از حد بسیار حساس است. همسترها شباهت بسیار زیادی به خوکچه هندی دارند.

همستر به زیرخانواده موش سانان تعلق دارد. همسترها ۲۵ گونه دارند که در شش یا هفت سرده دسته بندی شده اند. همستر جانوری پگاه رو است و در طول روز زیر زمین باقی می ماند تا مورد حمله شکارچیان قرار نگیرد.

همستر ها به فضای زیادی احتیاج ندارند و بدون جفت میتوانند زندگی کنند. همستر ها معمولاً اهلی شده و مراقبت از آن ها به اندکی صبر و حوصله احتیاج دارد. این حیوانات تا حدی میتوانند با کودکان تعامل داشته باشند.

همستر جزء پستانداران خونگرم از خانواده جوندگان است که در طبیعت، شب ها فعال است و در طول روز به استراحت می پردازد و دارای گونه های مختلفی است که تنها برخی از آن ها بعنوان حیوان خانگی نگهداری می شود.

همستر از سن ۱۰- ۷ روزگی شروع به خوردن مواد جامد می کنند، همستر بالغ ۵ تا ۱۰ گرم غذا در روز نیاز دارد، همچنین در روز ۱۰ میلی لیتر بر اساس ۱۰۰ گرم وزن بدنش آب می خورد. وزن همستر بالغ نر حدود ۱۳۰- ۳۰ گرم و طول عمر همستر ۲- ۱/۵ سال و سن بلوغ همستر ۶- ۸ هفنگی است.

خاستگاه اصلی همسترها، کشور سوریه است و عموما همستر را حیوان آزمایشگاهی تصور می کنند. جالب است بدانید کیسه (جیب) دهانی همستر تا شانه هایش کشیده شده است و از آن برای پنهان کردن مواد غذایی استفاده می کند.

همستر چیست؟

 

شرایط نگهداری همستر

برای اینکه همستر کوچولوی شما همیشه سالم و خوشحال باشه باید شرایط نگهداری مناسبی براش فراهم کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه همستر رو به خونه بیارید تمام وسایل لازم رو خریداری کنید و آماده نگهداری از همستر باشید؛ چون جابجایی و تغییر مداوم برای همستر استرس زاست و بهتره از اول وارد قفس و خونه دایمی‌ش بشه.

از جمله مهم‌ترین لوازم  جانبی همستر عبارتند از:

  • قفس مخصوص همستر
  • ظرف آب و غذا
  • کفپوش
  • غذای مناسب
  • اسباب بازی‌های مختلف

شرایط نگهداری همستر

 

تغذیه همستر چیست؟

همسترها جونده هستن و همه چیزخوار محسوب می‌شن. بهترین رژیم غذایی برای همستر ترکیبی از پلت مخصوص همستر و غذای خشک rodent chow به اضافه دانه‌ها، غلات و سبزیجات خشک هست. غذای خشک مخصوص همستر رو می‌تونید از پت‌شاپ‌های آنلاین و حضوری خریداری کنید.

اما همسترها برای اینکه همیشه سالم و سرحال باشن علاوه بر غذای خشک و پلت به طیف متنوعی از پروتئین، میوه‌ها و سبزیجات هم نیاز دارن؛ اما میوه و سبزیجات تازه نباید بیشتر از ۱۰% رژیم غذاییشون باشه.

برخی از سبزیجات و میوه‌هایی که می‌تونید به همستر بدید عبارتند از:

  • هویج
  • اسفناج
  • کاهو
  • سیب
  • بروکلی
  • خیار

هیچ وقت به همستر پیاز، لوبیای خام، شکلات، شیرینی یا هله هوله (چیپس و پفک و …) ندید!

آب تازه و خنک هم همیشه باید در دسترس همستر باشه. مخزن آبی که به قفس همستر وصل میشه گزینه خوبیه؛ آب مخزن رو هر روز عوض کنید.

کشف همستر به قرون وسطی در جنوب اروپا باز می گردد. اسم همستِر برگرفته از واژه آلمانی Hamstern به معنای انبار دهنده میباشد و این نام را به علت این که همستر غذایش را در کیسه لپهایش حمل می کند بر او نهاده اند.

تغذیه همستر چیست؟

 

امیدوارم که از مقاله لذت برده باشید و مطالب براتون مفید بوده باشه.

خوشحال میشیم که با ما در ارتباط باشید و همچنین می تونید موضوعات پیشنهادی برای ما ارسال کنید تا برای شما مقالات مربوط به آن را برای شما تهیه کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *