/
/
اطلاعات کامل درباره سگ ها

اطلاعات کامل درباره سگ ها

اطلاعات کامل درباره سگ ها

سلام عزیزای دل امروز می خوایم یک سری اطلاعات کامل درباره سگ ها به شما بدهیم،سگ حیوانی است که هزاران سال در کنار انسانی که از موجودی شکارچی به دامپرور و کشاورز مبدل شده زیسته و در شکل گیری تمدن یاور انسان بوده است.

سگ ها یک موجودات بسیار با وفا می باشند که هنگامی که با یک فرد انس بگیرند برای آن فرد همه کاری می کنند.در مقاله قبل بررسی کردیم که آیا اصلا شرایط نگهداری از سگ یا گربه را داریم؟ حال در این مقاله سعی داریم در مورد ویژگی‌های سگ صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید

 

نقش سگ در زندگی انسان چیست؟

سگ یا سگ اهلی زیرگونهٔ اهلی گرگ‌ها و پستانداری از زیرراستۀ سگ‌سانیان است. سگ نخستین جانوری است که به دست انسان اهلی شد. سگ‌ها از گوناگون‌ترین جانوران زمین هستند که میراث چند هزار سال مداخلهٔ انسان در روند جفت‌گیری و پرورش این جانور است.

سگ‌ها نقش‌های گوناگونی در جوامع انسانی بر عهده گرفته‌اند و آدمیان از آن‌ها برای شکار، گله‌داری، بارکشی، محافظت، کمک به پلیس و نیروهای مسلح، همراهی و همدمی و کمک به اشخاص دچار ناتوانی استفاده کرده‌اند.

سگ‌ها صدها نژاد گوناگون دارند که بیشتر آن‌ها در چند صد سال اخیر به وسیلهٔ اصلاح نژادی توسط انسان‌ها ایجاد شده‌اند. انسان‌ها از طریق تولید نسل از سگ‌های دارای صفات جسمی و رفتاری مخصوص برای انجام کارهای خاص استفاده می‌کنند که باعث ایجاد نژادهای متفاوتی از سگ‌ها شده‌اند که تفاوت‌های ظاهری قابل توجهی با یکدیگر دارند.

بلندی قد انواع سگ از سطح زمین تا بین دو کتف از حدود ۱۵ سانتی‌متر در نژاد چی‌واوا تا حدود ۷۶ سانتی‌متر در تازی ایرلندی متغیّر است. رنگ آن‌ها نیز از سفید تا سیاه و از قهوه‌ای تیره تا روشن با طرح‌های مختلفی متغیر است. بلندی موی آنها نیز از بسیار کوتاه تا چند سانتی‌متر و موی زبر تا پشم صاف، فِر یا نرم متفاوت است.

نقش سگ در زندگی انسان چیست؟

 

طول عمر سگ چقدر است؟

توله سگ تازه زاده شده در مدت کوتاهی به یک سگ بالغ تبدیل می‌شود. طول عمر یک حیوان به فاکتورهای مختلفی از جمله محیط، نژاد، سلامتی، بهداشت، تحرک، و تغذیه بستگی دارد. نژادهایی مانند اشپیتز و فکس تریر مدت طولانی یعنی ۱۸ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند و نژادهایی مانند باکسر و ژرمن شپرد طول عمری تا ۱۲ یا ۱۳ سالگی دارند.

سگ‌ها در سن ۳ تا ۵ سالگی کاملاً بالغ شده و فعال‌ترین دوران زندگیشان را در این سنین می‌گذرانند. از سن ۷، ۸ سالگی کم‌کم حالت افتادگی و کاهش فعالیت در آن‌ها دیده می‌شود. سگ‌هایی که به این سن رسیده‌اند محیطی راحت و آرام را برای خود ترجیح می‌دهند و بیشتر آنها در این دوران در حال خواب و استراحت هستند و به‌خصوص در زمستان ساعت‌ها در محیط‌های گرمی چون کنار رادیاتور استراحت کرده یا می‌خوابند.

سگ‌های پیر، دچار کاهش حس شنوایی ویا حتی ناشنوایی می‌شوند و ممکن است ویژگی‌های رفتاری آن‌ها تغییر کند. نسبت به گذشته بیشتر لجاجت می‌کنند و نسبت به عادت‌های روزانه خود بیشتر وابستگی نشان می‌دهند.

طول عمر سگ چقدر است؟

 

سگ ها چگونه آموزش می‌بینند؟

خشی از سلول‌های داخلی مغز تحت عنوان سیستم لیمبیک یا کناری مسئول یادگیری غریزه و شعور حیوان هستند. در واقع کشاکش دائمی بین غریزه حیوان و آموزش‌های داده‌شده که گاهی برخلاف غریزه است در این سیستم صورت می‌گیرد.

مربی با تحریک دائمی سگ مبنی بر یادگیری این بخش از دستگاه عصبی را برای غلبه بر غریزه حیوانی تحریک می‌کند. باوجوداینکه نسبت وزن مغز به‌کل بدن کمتر از ۰/۵ درصد است حدود ۲۰ درصد حجم خون برای بدن برای برآوردن نیازهای حیاتی سلول‌ها عصبی به مغز می‌رود.

سگ ها چگونه آموزش می‌بینند؟

 

پوشش بدن سگ به چه صورتی می باشد

پوشش خارجی بدن شامل پوست و ضمائم آن هست. هرکدام به‌ نوبه خود وظیفه مشخص و مهمی بر عهده ‌دارند. تمام سطح بدن از خارج توسط لایه محافظی به نام پوست پوشیده شده که بدن را از عوامل آسیب‌رسان خارجی حفظ می‌کند.

به علت اختتام اعصاب حسی و وجود پایانه‌های عصبی در پوست، این بافت به‌عنوان عضو لامسه نیز به شمار رفته و حیوان را از بسیاری از خطرات و آسیب‌های پیرامون خود بر حذر می‌دارد. پوست از سه قسمت روپوست یا اپیدرم، میان‌پوست یا درم و زیرپوست یا هیپودرم تشکیل‌شده است. هرکدام از این لایه‌ها نیز برحسب عملی که انجام می‌دهند، خود به لایه‌های دیگری تقسیم می‌شوند.

مو در واقع از رشد اپیدرم در درم به وجود آمده و سراسر بدن به‌جز چند ناحیه خاص را پوشانده است.

پوشش بدن سگ به چه صورتی می باشد

 

درجه حرارت بدن

درجه حرارت بدن سگ به‌طور طبیعی بین ۳۷/۵ تا ۳۹/۹ درجه سانتی گراد است. دمای بحرانی در حدود ۴۱ درجه سانتی گراد است. در سگ‌های کوچک‌جثه درجه حرارت معمولاً حدود ۳۸/۵ تا ۳۹ و در سگ‌های بزرگ جثه بین ۳۷/۵ تا ۳۸/۵ درجه سانتی گراد است.

دمای محیط، میزان فعالیت بدنی، سیکل جنسی سگ‌های ماده و آبستنی می‌تواند موجب تغییر درجه حرارت بدن حیوان شود.

با یک ترمومتر ساده می‌توانید درجه حرارت سگ خود را اندازه‌گیری کنید. به این صورت که به انتهای دماسنج کمی ژل چرب کننده مالیده، به‌اندازه ۵ سانتی‌متر آن را وارد مقعد حیوان نمایید و حدود ۲ دقیقه نگه‌دارید. کاهش یا افزایش درجه حرات بدن به‌جز در موارد ذکرشده نشانه بیماری بوده و معمولاً با ضعف و بی‌حالی همراه است.

با لمس پوزه و گوش‌ها تا حدودی می‌توان به تغییرات دمای بدن پی برد.

 

بینایی سگ

یکی دیگر از ویژگی‌های سگ بینایی این حیوان است. چشم توله‌ سگ‌ها در بدو تولد بسته است. در ۱۰ تا ۱۴ روزگی پلک‌ها بازشده و نوزاد قادر به دیدن است. ولی درک تصاویر و قدرت تجزیه‌ وتحلیل حیوان از محیط اطراف هم‌زمان با کامل شدن اعصاب بینایی چشم در سن ۶ هفتگی ایجاد می‌شود.

چشم، یک کره پر از مایع است که توسط عضلاتی در جای خود مستقر می‌شود. چشم توسط این عضله‌ها به کمک آن‌ها به بالا و پائین و اطراف حرکت می‌کند. مایع اشک که از غدد اشکی موجود در اطراف چشم ترشح می‌شود، سبب مرطوب نگه‌داشتن سطح قرینه می‌شود. پس‌ازآن از طریق مجرای اشکی به داخل بینی و حلق هدایت می‌گردد. البته انسداد این مجرا در برخی نژادها شایع است و سبب اشک‌آلود بودن دائم چشم‌ها می‌شود.

بینایی سگ

 

ساختار چشم سگ

تمامی سطح چشم توسط غشائی به نام صلبیه پوشیده شده است. قرنیه در قسمت جلویی چشم قرارگرفته و محل ورود تشعشعات نوری به داخل چشم به‌حساب می‌آید. نوری که از اشیاء منعکس می‌شود پس از ورود به داخل کره چشم، از درون عدسی که در نزدیکی بخش جلویی چشم قرار دارد عبور کرده و وضوح تصاویر از طریق تغییر میزان تحدب عدسی تنظیم می‌شود. این کار به‌ وسیله عضلاتی که می‌توانند شکل لنز را تغییر دهند صورت گرفته و کنتراست دید را ایجاد می‌نماید.

اعصاب حساس به نور در قسمت پشت کره چشم در بخش شبکیه، امواج نورانی و رنگ آن‌ها را به‌صورت پیام‌های الکتریکی ترجمه نموده و از طریق عصب بینایی به مغز منتقل می‌کنند.

ساختار چشم سگ

 

امیدوارم که از مقاله لذت برده باشید و مطالب براتون مفید بوده باشه.

خوشحال میشیم که با ما در ارتباط باشید و همچنین می تونید موضوعات پیشنهادی برای ما ارسال کنید تا برای شما مقالات مربوط به آن را برای شما تهیه کنیم.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *