/
/
همه چی درباره سگ شیتزو ❤️

همه چی درباره سگ شیتزو ❤️

همه چی درباره سگ شیتزو ❤️

سلام عزیزای دل امروز می خوایم درمورد یکی از سگ های آپارتمانی با نمک با شما صحبت کنیم ،که تا اسم سگ های آپارتمانی میاد همه به سگ ها کوچیک و کم سرو صدا فکر می کنیم. بله درست حدس زدین سگ شیتزو هستش.

سگ شیتزو یک سگ کوچولو بامزه هستش ،که می خوایم کلی اطلاعات درباره سگ های شیتزو به شما بدهیم، پس با ما تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنم اگر می خواین یک سگ آپارتمانی بخرید ولی اطلاعی در این زمینه ندارید می تونید یه سر به مقاله سگ های آپارتمانی بزنید.

 

تاریخچه نژاد سگ شیتزو

شیتزوها اصالاتا تبتی هستن. راهب‌های تبتی هزاران سال از این نژاد سگ نگهداری می‌کردن. علت محبوبیت شیتزوها در بین راهبان تبتی وفاداری و قابل اعتماد بودن این سگ‌ها بود. البته شیتزوهای اون زمان سگ‌های نگهبان خوبی هم محسوب می‌شدن.

گاهی سگ‌های شیتزو رو (که در قدیم بهش شیر تبتی گفته می‌شد) به عنوان جایزه به چین می‌فرستادن و امپراطورهای چینی اونا رو در کاخ‌ها نگهداری می‌کردن.

گفته می‌شه شیتزوها در چین با نژادهای پوزه تخت مثل پیکینیز و پاگ آمیزش داده شدن و سگ‌های شیتزوی پوزه تخت امروزی به وجود اومدن.

نژاد شیتزو قبل از جنگ جهانی اول راه خودش رو از چین به اروپا باز کرد و از انگلیس به کشورهای دیگه رفت.

سگ نژاد شیتزو در سال ۱۹۴۹ توسط کنل کلاب به عنوان نژاد رسمی شناخته شد و از اون موقع تا الان در سراسر جهان و اخیرا در ایران جزو نژادهای پرطرفدار و شناخته شده به حساب میاد.

تاریخچه نژاد سگ شیتزو

 

مشخصات ظاهری سگ شیتزو

سگ نژاد شیتزو یک سگ کوچک با پوزه بسیار کوچکی نسبت به سگ های دیگر است چشم های این سگ معمولاً تیره و گود رفته می باشد. یکی از مهمترین ویژگی ها در شناسایی شیتزو موهای بدنش می باشد. شیتزو دارای مو های نرم ضخیم و بسیار بلند است که جزء ویژگی های نژادی حیوان است. این حیوان دارای گوش های افتاده ای می باشد. این گوش ها به وسیله مو های پر مانندی پوشیده شده است. یک دم پشمالو در انتهای بدن دارد.

مو های جلوی صورت و پیشانی حیوان معمولاً بسیار بلند می شود. به همین علت مو ها را با یک روبان بالای سرش می بندند که سگ بتواند به راحتی اطرافش را ببیند.
سگ نژاد شیتزو از نظر جثه سگی است که طول بدنش از ارتفاع آن بسیار بیشتر است و در صورت بلند بودن مو ها به نظر می رسد که روی زمین می خزد.

مشخصات ظاهری سگ شیتزو

 

مشخصات رفتاری سگ شیتزو

شیتزو سگی بازیگوش بسیار صمیمی و عاشق بازی است و دیدن علائمی همچون بازیگوشی پر سر و صدا بودن و علاقه به آشنایی با افراد جدید از جمله ویژگی های سلامتی این حیوان است. شیتزو سگی است که در ریشه متعلق به اشراف چینی بوده و عده ای اعتقاد دارند که اگر در یک مکان مجلل نگه داری شود سالمتر می ماند.

سگ نژاد شیتزو سگی مهربان و کمی پر سرو صدا و بازیگوش است. در آپارتمان به راحتی بازی و زندگی می کند. درجه بندی جهانی رتبه 70 را برای نژاد شیتزو در نظر گرفته است از این حیث که این نژاد از دیدگاه هوش و یاد گیری کمی ضعیف بوده در سطح پاینتری قرار دارد.

مشخصات رفتاری سگ شیتزو

 

مراقبت و نگهداری سگ شیتزو

دانستن این موارد قبل از خرید سگ شیتزو ضروری است. برای شیتزوها مهم نیست کجا زندگی می‌کنند، آن‌ ها فقط می‌خواهند در کنار شما باشند. شیتزوها سگ‌ های انعطاف‌پذیری هستند، هم در آپارتمان‌ های کوچک راحتند و هم در ویلاهای بزرگ خارج شهر، اما باید بدانید که آن‌ها سگ‌ های خانگی هستند و نباید در محیط بیرون زندگی کنند. فقط برای بازی و گردش آن‌ها را به فضای بیرون، مثل حیاط و پارک، ببرید. او در روز به پیاده‌روی کمی احتیاج دارد. شیتزوها سگ‌های فعالی نیستند. دوست دارند روی پای شما بنشینند، دور خانه راه بروند، با اسباب‌بازی‌هایشان بازی کنند و برای خوشامدگویی به مهمانان بدوند دم در.

شیتزوها هم مثل سگ‌ های دیگری که پوزه‌های کوتاه دارند به گرما حساسند، چون هوای گرم، قبل از ورود به ریه‌هایشان، به اندازۀ کافی خنک نمی‌شود. بنابراین در روزهای گرم، او را در هوای خنک خانه نگه دارید.

به‌نظر می‌رسد شیتزوها دوست دارند پرواز کنند. آن‌ها بدون ترس از بلندی می‌پرند. جاهایی، مثل صندلی و تخت، که به نظر شما بلند نیستند برای شیتزوها بلندند و متاسفانه، این پریدن‌های بی‌پروا ممکن است کار دستشان دهد و به سر و گرردن، مفاصل و استخوان‌هایشان آسیب بزند. وقتی شیتزویتان را در آغوش گرفته‌اید، خیلی مراقب باشید که ناگهان از بغل شما بیرون نپرد.

شیتزوها مهربان و آرامند، با این حال خیلی مهم است که در تولگی اجتماعی و تربیت بشوند. اگر به‌درستی اجتماعی نشوند، به سگ‌هایی خجالتی می‌شوند که نمی‌توانند با افراد و حیوانات دیگر ارتباط برقرار کنند. سگی که در تولگی اجتماعی شود، در بزرگسالی سگ خوشبختی خواهد شد که از تجربه‌های مختلف لذت می‌برد.

گاهی به نظر می‌رسد که تربیت شیتزوها دشوار است. بهترین راه این است که اجازه ندهید توله‌تان، حتی به‌صورت اتفاقی، قانون را بشکند. برای تعلیم مکان ادرار و مدفوعش، او را ساعت به ساعت به مکان مورد نظرتان ببرید تا آنجا را یاد بگیرد. اگر می‌خواهید سگتان بیرون از خانه دستشویی کند، حواستان باشد که در هوای سرد یا برفی و بارانی این کار ممکن است سخت باشد. در اشاره به معایب سگ شیتزو باید گفت که مانند هر حیوان دیگری این حیوانات نیز معایبی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

اجازه ندهید که تولۀ شیتزو تا هشت هفتگی از خانه خارج شود، زیرا احتمال بیمار شدنش خیلی زیاد است. بعد از آن برای تعلیم او از پارک سگ استفاده کنید تا جای استراحتش را یاد بگیرد و همچنین یاد بگیرد که دوری شما را تحمل کند.

مراقبت و نگهداری سگ شیتزو

 

رژیم غذایی سگ شیتزو

سگ‌های شیتزو چه شیتزو خالص چه انواع شیتزو کراس‌ها جزء سگ‌های عروسکی و کوچک دسته‌بندی می‌شن و به همین دلیل نیازمند رژیم غذایی خاصی هستن.

سگ‌ نژاد شیتزو متابولیسم و سوخت و ساز بالایی داره و در مقایسه با سگ‌های نژاد بزرگ به انرژی بیشتری در روز نیاز داره. همچنین سگ‌های عروسکی مثل شیتزو مستعد هیپوگلیسمی یا افت قند خون هستن و نباید مدت طولانی گرسنه بمونن.

غذای مناسب برای نژاد شیتزو باید در عین حال که نیازهای تغذیه‌ای سگ رو تامین کنه از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنه؛ چون این نژاد مستعد چاقی هم هست.

بهترین رژیم غذایی برای سگ شیتزو باید حاوی درصد مناسبی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی باشه.

رژیم غذایی سگ شیتزو

 

از اونجایی که مبحث تغذیه شیتزو خیلی مهم و حساسه و تاثیر مستقیم روی سلامتی و طول عمرش دارد می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

 

خوشحال میشیم که با ما در ارتباط باشید و همچنین می تونید موضوعات پیشنهادی برای ما ارسال کنید تا برای شما مقالات مربوط به آن را برای شما تهیه کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *